فرزندان ایران : مثبت بیندیشیم

این وبلاگ متعلق به مثبت اندیشان مى باشد .

فرزندان ایران : مثبت بیندیشیم

این وبلاگ متعلق به مثبت اندیشان مى باشد .

هیچوقت فراموش نکن؛
اگر حس روییدن در تو باشد;
حتی در کویر هم رشد خواهی کرد...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

چگونه فرزندمان را وارد دنیای کتاب کنیم ؟"

شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۴ ب.ظ

در کشور ما به سبب بی توجهی بسیاری از خانواده ها،  بار اصلی تشویق کتابخوانی را باید آموزگاران و مربیان به دوش کشند. مربیان و آموزگاران باید به این باور برسند که کودکان و نوجوانان برای آن که در فراگیری همه درس ها موفق باشند باید بیش از هر چیز در زندگی خود کتاب بخوانند. کودک کتابخوان مطالبی را که می خواند بیشتر درک می کند و در نتیجه بیشتر از خواندن کتاب لذت می برد. هر چقدر که بیشتر لذت ببرد،‌بیشتر می خواند و هر چه که بیشتر بخواند بیشتر درک می کند. این روند دو سویه به او کمک می کند که در درس های خود درک بالاتری از خوانده های خود داشته باشد و مطالب را بهتر فرا گیرد.

چند رهنمود به مربیان و آموزگاران

  • ترویج کتابخوانی را جزئی مهم از کار آموزشی و تربیتی خود قرار دهید تا خواندن کتاب برای دانش آموزان یک عادت شود.
  • در برنامه درسی مطالعه آزاد دانش آموزان را بگنجانید. مطالعه آزاد مطمئن ترین ابزار برای پدیدآوردن انگیزه در فراگیری است. هنگامی که کودک درمی یابد با فراگیری مهارت خواندن می تواند قصه هایی بخواند که برایش لذت بخش و سرگرم کننده است، یادگیری چنین مهارتی برای او معنا می یابد. معنادار بودن فراگیری مهارت خواندن، انگیزه فراگیری این مهارت را تقویت می کند.
  • باید برای کتابخوان کردن دانش آموزانی که در خانه پایه های چنین عادتی را به دست نیاورده اند، تلاش بیشتر ی کنید.
  •  در شیوه های آموزشی نو، هر روز بیشتر کوشش می شود تا یاد دادن مهارت خواندن و نوشتن را با نثرهای داستانی پیوند دهند. تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که به دلیل گرایش های شخصی کتاب مطالعه می کنند، مطالب را روان تر می خوانند و بهتر درمی یابند.
  • اکنون ثابت شده است کودکانی که سطح مطالعه آزاد آن ها بالاتر است، در دیگر درس ها نیز دانش آموزان موفق تری هستند.
  • در خارج از آموزشگاه ها سرگرمی های های بسیاری هست که وقت کودک و نوجوان را به خود اختصاص می دهند و با کتابخوانی او رقابت می کند. در این چالش تنها کتابهایی که خواندن آن ها کودکان و نوجوانان را سرشار از لذت می کنند، می توانند رقیبان را از صحنه بیرون کنند و خود جایگاه استوارتری در زندگی کودکان و نوجوانان به دست آورند.
     
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۰
مریم سلیمانی